Kolik kávy denně je ještě tak akorát?

Zdroj: Freepik.com

Gynex

Reklama

Bez kávy si většina z nás nedokáže svůj život představit. Lidé ji užívají pro zlepšení soustředění, nárůst energie a povzbuzení organismu. Kofein obsažený v kávě způsobuje zvýšenou koncentraci dopaminu, který navozuje pocit štěstí a spokojenosti. Jaké množství kofeinu je pro každodenní užívání ještě vhodné?

Kofein

Kofein obsažený v kávě zvyšuje krevní tlak, zrychluje puls, má prokazatelné účinky v prevenci diabetu nebo Alzheimerovy choroby, pomáhá při redukci tuku v těle a povzbuzuje nervovou i srdeční činnost. Nejčastěji ho však konzumujeme proti únavě. Při přiměřeném užívání nám žádná zdravotní rizika nehrozí, naopak se dle odborníků káva s obsahem antioxidantů přirovnává k zelenému čaji nebo červenému vínu.

Káva jako závislost

Na pití kávy může vzniknout závislost. Přehnaná konzumace tohoto nápoje způsobuje překyselenost, nespavost, zažívací problémy, zvyšuje krevní tlak a dehydratuje organismus. Pokud jste zvyklí na každodenní užívání kávy a dostaví se u vás abstinenční příznaky, je něco v nepořádku. Můžete pociťovat nesoustředěnost, podrážděnost, bolest hlavy nebo špatnou kvalitu spánku.

Zdroj: Freepik.com

Káva a sport

Šálek kávy zvyšuje výkon při vytrvalostních sportech, slouží k lepšímu spalování tuků až o 15 % a snižuje svalovou únavu. Mnoho fitness trenérů doporučuje před tréninkem užít espresso, které nahrazuje jiné spalovače tuku.

Káva a těhotné ženy

Jedna káva za den nikomu neublíží. Nebojte se proto dopřát si doušek kvalitní kávy, ale pozor, dejte přednost mleté kávě před rozpustnou. Vysoké užívání kofeinu v dlouhodobé míře může způsobit nepříjemné zdravotní problémy, proto za žádnou cenu nepřekračujte doporučenou denní dávku, která činí 150 mg.Pokud chcete naopak kofein omezit, můžete vyzkoušet bezkofeinové varianty nebo například caro.

Káva a dospělý člověk

Tolerance kofeinu je velice individuální, závisí na hmotnosti, pohlaví a celkové stavbě těla. Uvádí se však, že pro dospělého člověka je maximální dávka kofeinu 400 mg, což je zhruba 4 až 6 šálků kvalitního espressa. Liší se také jednotlivé odrůdy a značky kávy, proto důkladně čtěte obal výrobku. Za smrtelnou dávku se považuje 10 g kofeinu, to je přibližně 100 šálků espressa za den.

Sdílet na Facebooku

Arganový olej

Reklama