Počítání kalorií při hubnutí: ano nebo ne? A jak správně na to?

Gynex

Reklama

Počítání kalorií představuje jeden z rozšířených způsobů hubnutí. Názory se na něj ale liší, a zatímco někdo na počítání kalorií nedá dopustit, jiný jej považuje za otročinu. Za nás je to určitě vhodná cesta pro ty z vás, kteří potřebují nastavit hranice.

Pokud chcete zhubnout a víte, že bez určité pomoci to sama nezvládnete, pak určitě stojí za to počítání kalorií zvážit. Poradíme vám, jak si spočítat svůj ideální denní příjem a přihodíme i několik dobrých důvodů, proč stojí za to počítání kalorií alespoň vyzkoušet.

Nejdříve si musíte spočítat svůj banální metabolismus

Pokud chcete počítat kalorie, musíte zjistit optimální kalorický příjem. Ten ale nezjistíte, dokud nebudete znát hodnotu svého bazálního metabolismu. To je jinými slovy denní potřeba vašeho těla, která zahrnuje základní životní funkce. Velmi důležitou informací je, že nikdy nesmíte jít pod svůj bazální metabolismus – dlouhodobé stravování pod BMR je riziko jojo efektu i zdravotních potíží. Tak pozor na to.

Vzoreček pro výpočet bazálního metabolismu:

BMR = 655,0955 + (9,5634 × váha v kg) + (1,8496 × výška v cm) − (4,6756 × věk v letech)

Po vypočtení tohoto vzorce získáte hodnotu, kterou vaše tělo potřebuje na jeden den. Opět upozorníme, že váš denní příjem nesmí být nižší nežli je hodnota BMR.

Zjistěte, jaký je váš optimální denní příjem

Jakmile spočítáte hodnotu BMR, musíte spočítat svůj optimální denní příjem. Zde hodně záleží na tom, jak hodně či naopak málo jste aktivní. Vezměte tedy hodnotu BMR a znásobte jí číslem odpovídajícím vaší aktivitě.

  • fyzicky nenáročná = BMR x 1,2
  • fyzicky málo náročná = BMR x 1,375
  • fyzicky náročnější = BMR x 1,55
  • fyzicky náročná = BMR x 1,725
  • fyzicky velmi náročná = BMR x 1,9

Po vypočtení získáte tzv. TDDE což je optimální denní příjem, se kterým nebudete ani přibírat a naopak ani hubnout. Je to tedy údaj, se kterým si udržíte svoji stávající váhu.

Jestli chcete hubnout, upravte kalorický příjem

Pakliže je vaším cílem zhubnout, musíte se dostat do kalorického deficitu. Teprve tehdy tělo začne spalovat tuky a vy začnete ztrácet nechtěná kila. Od vypočteného údaje TDDE proto odečtěte 15 %. Dostanete číslo, které bystě měla dodržovat – pokud tak učiníte, začnete hubnout.

Pozor – nemusí to být hned, protože každé tělo je jiné a někdy trvá i několik měsíců, nežli tělo vstřebá ten šok a uvědomí si, že už nemusí dělat zásoby na horší časy a tehdy začnete hubnout. Je proto potřeba vydržet. Výsledky se dostaví.

Proč počítat kalorie?

Na závěr jsme ještě slíbili pár dobrých důvodů, proč může být právě pro vás počítání kalorií tím ideálním způsobem, jak začít hubnout:

  • nebudete se přejídat
  • budete mít přehled o tom, co jíte a kolik toho jíte
  • příjem si můžete upravit v závislosti na svých potřebách

Share on facebook
Sdílet na Facebooku

Tělové mléko Caralotion

Reklama

Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejsnadnější použití našeho webu. Více informací: Podrobnosti o cookies.